Slapeloosheid

Slapeloosheid 
Bij de kwaliteit van slaap wordt gekeken naar drie factoren:
* Moeite met in slaap vallen
* Moeite met doorslapen
* Vroeg wakker worden
Uit het onderzoek blijkt vooral doorslapen een groot probleem te zijn voor veel Nederlanders. Zo geeft 49 % van hen aan ’s nachts wakker te worden. Voor veel mensen begint dan het probleem.  Als men eenmaal wakker is, dan is het lastig om weer de slaap te vatten.

Vrouwen slapen gemiddeld slechter dan mannen. Zo geeft maar liefst 62 % van de Nederlandse vrouwen aan een slechte nachtrust te hebben. Bij mannen is dit percentage een stuk lager. 38 % van hen geeft aan minder goed te slapen.
Niet iedereen heeft evenveel slaap nodig. De een staat na zeven uur weer uitgerust op en de ander heeft minstens negen uur nodig. De slaapbehoefte hangt af van allerlei factoren, zoals leeftijd, geslacht, gezondheid en activiteit overdag. Gemiddeld slapen Nederlanders
7 uren en 12 minuten. Best veel zou je zeggen, maar toch is 63 % van hen niet tevreden met hun slaap en geeft 1 op de 5 zijn of haar slaap een dikke onvoldoende
.

Iedereen heeft dit wel eens ervaren, je gaat moe naar bed en toch lig je daar uur na uur, woelend en draaiend, wanhopig proberend om te slapen. Het aparte is, hoe meer je probeert te gaan slapen, hoe lastiger het kan zijn om in slaap te vallen. Als je eindelijk wegzakt, lijkt het slechts enkele minuten voordat de wekker je wakker maakt voor een nieuwe dag. Velen zitten helaas vast in deze draaimolen van gebrek aan slaap en uitputting van lichaam en geest. Hoe harder we ons best doen, hoe frustrerender dit zal gaan worden.

 

Misschien is in slaap vallen bij jou niet het probleem. We realiseren het ons waarschijnlijk niet, maar ons lichaam heeft veel taken te vervullen terwijl we slapen. Tussen 1:00 en 3:00 uur 's nachts is wanneer de lever zichzelf verjongt en om dit te doen, heeft het glycogeen nodig. Glycogeen wordt in de spieren en de lever opgeslagen als een vorm van glucose; zijn rol is om de bloedsuikerspiegel in het lichaam te verhogen wanneer deze daalt. Daarom is het mogelijk dat elke ochtend rond 03:00 uur wakker worden een indicator is van een lage bloedsuikerspiegel, waardoor onze cortisolspiegels stijgen.

 

Omdat de bloedsuikerspiegel daalt, is het de taak van de lever om glucagon te maken, een stof die de afbraak van 'complexe koolhydraten' glycogeen in glucose of bloedsuiker op gang brengt. De glucose stroomt vervolgens naar het bloed, waardoor de suikerspiegel weer stijgt. suiker is onstabiel, wat leidt tot hypoglykemie, dan is er psychologisch een probleem met de lever, zoals een verlies van uithoudingsvermogen, vermoeidheid en snel boos worden. Frustratie, woede, wrok, emotionele onrust en onderdrukte emoties kunnen allemaal leiden tot de stagnatie van onze Ki of levenskracht, wanneer dit gebeurt, wordt onze bloedcirculatie aangetast en kunnen we plotseling wakker worden uit een diepe slaap. Hoe goed je slaapt, beïnvloedt hoe jij je zowel fysiek als mentaal voelt - slaap beïnvloedt hoe jij je gedraagt, hoe goed je omgaat met de gewone stress van het leven, hoe goed je met andere mensen kunt opschieten en hoe gelukkig en productief je bent. Als je wakker wordt met een slaaptekort en de dag door sleept in een prikkelbare mist, dan heb je een slaapprobleem - ongeacht het aantal uren dat je in bed doorbrengt met je ogen dicht.

 

Metafysische oorzaken van insomnia
Grote veranderingen in het leven kunnen slapeloosheid veroorzaken, zoals het verlies van een baan, financiële tegenslag, ernstige ziekte, echtscheiding of het overlijden van een dierbare. Al deze komen op een moment dat we bepaalde pijn of zelfconcepten onder ogen moeten zien die we in ons onderbewustzijn hebben opgeslagen. Wanneer we een nederlaag, tegenslagen en andere verliezen hebben geleden, worden we geroepen om pijnlijke onopgeloste persoonlijke problemen aan te pakken. We worden gedwongen om onze angsten over onszelf onder ogen te zien. Angsten die zijn genegeerd en afgewezen. Schaamte of angst heeft zoveel kracht dat ons vroegere zelf op dit moment weinig waarde heeft.

 

De meeste mensen die aan slapeloosheid lijden, hebben een eigenlijk een enorme energie, maar ze verspillen het allemaal op een hyperactieve manier. Wanneer de spanningen zich opstapelen, werken chronische slapelozen harder om hun groeiende emotionele pijn en angst te onderdrukken.

In zekere zin proberen ze zichzelf af te leiden, zodat hun aandacht op een frustrerende manier wordt vastgehouden. Het probleem is dat ze steeds meer energie naar buiten pompen en angstiger en/of onzekerder worden. De meeste slapelozen zijn begaafd en intelligent, maar ze blijven niet lang genoeg bij een project omdat ze zich snel vervelen en naar iets nieuws gaan. Zonder veel slaap worden concentratie en focus steeds moeilijker voor hen en worden al die geweldige ideeën waar ze aan hebben gedacht niet altijd uitgevoerd.

 

Excessen raakt elk gebied van hun leven, inclusief maatregelen om hun gezondheid te beschermen, wat erg belangrijk is. Het probleem is dat ze alles zullen proberen in hun streven naar geluk, helaas gooit dit de slinger de andere kant op, ze worden ongelukkiger, wat meer angst veroorzaakt.

Hoe angstiger mensen worden, hoe meer energie ze verliezen; hoe lager hun energie, hoe meer angst ze ervaren en de cyclus begint helemaal opnieuw. Angst en spanning zijn een neerwaartse spiraal die wordt gevoed door angst en een gebrek aan bewust begrip. Slapeloosheid wordt gedefinieerd als chronische slapeloosheid of slaaptekort, zowel in kwantiteit als in kwaliteit.
Psychologische studies hebben aangetoond dat slapelozen over het algemeen vrij emotioneel en angstig kunnen zijn. Als je vaak aan slapeloosheid lijdt, weerspiegelt deze slapeloosheid waarschijnlijk rusteloosheid in je wakkere leven. Je lichaam geeft je altijd signalen! 
Je probeert dus eigenlijk "wakker" te blijven zodat je de problemen kunt oplossen die je bezighouden.  Als je eenmaal begrijpt dat slaap troost en oplossingen kunnen brengen, zal je merken dat je vastbesloten bent om de onrust in je leven op te lossen. 

We hebben allemaal onze kleine eigenaardigheden van gewoonten en gedragingen waarvan we weten dat we beter af zouden zijn zonder. We zouden allemaal wel willen dat we wat meer zelfbeheersing hadden, maar wanneer gedachten uit de hand lopen en zo intens worden, nemen ze het over, en wel tegen onze wil. Wanneer logica ergens geen vat meer op kan krijgen, raken we in de war, en wanneer dit gebeurt, is onze intuïtieve kant niet in staat om de aandacht van onze bewuste of onbewuste geest te trekken. Slapeloosheid wordt geassocieerd met gevoelens van angst en schuld en het niet vertrouwen op het proces van het leven. 

Wat als slapeloosheid wordt veroorzaakt door iets anders?

Als we aan chronische slapeloosheid lijden, wat kan er dan nog meer aan de hand zijn waar we ons niet bewust van zijn?
Als we het grootste deel van de dag zo gestrest zijn geweest, is het natuurlijk dat als we geen andere uitlaatklep hebben gevonden om van deze overtollige energie af te komen, deze er nog steeds zal zijn als we proberen in slaap te vallen. En natuurlijk zal extreme angst of boosheid, ons meer gespannen en gefrustreerd maken omdat we niet kunnen slapen. Angst komt voor in honderden vermommingen en hoe gespannener en bozer we worden, hoe meer cortisol ons lichaam zal produceren.

 

Als het lichaam moe is, wordt de energie die we uit voedsel halen niet goed opgenomen of gecirculeerd in de weefsels. Hoewel het waar is dat het zenuwstelsel afhankelijk is van de afbraak van glucose voor energie, zal het vermogen om goed te functioneren ook worden beïnvloed door het soort voedsel (brandstof) dat in andere weefsels van het lichaam wordt gebruikt. Hormonen worden, net als de rest van ons lichaam, gemaakt uit het voedsel dat we eten. Om alle hormonen aan te maken die we nodig hebben, moeten we genoeg krijgen van de voedingsstoffen waaruit ze zijn samengesteld en de noodzakelijke enzymen maken om de productie, het metabolisme en het functioneren van onze hormonen te beïnvloeden. Dat kunnen we niet zo goed als we slaapgebrek hebben.

 

De hormonen, als we ons zorgen over maken met betrekking tot slapeloosheid, zijn stresshormonen die een te sterke ontstekingsreactie van het lichaam veroorzaken, de hartslag verhogen, de bloedvaten vernauwen en de bloedstroom uit de maag en het spijsverteringskanaal afleiden. Deze stresshormonen, met name cortisol, worden door de bijnieren uitgescheiden als we bang zijn of pijn hebben, maar kunnen ook optreden als we sterk zijn gestimuleerd door “te veel van het goede”. Te veel stress kan ziekte veroorzaken, maar het kan ook worden veroorzaakt door een ziekte, wat dus betekent dat stress niet alleen psychologisch is.

 

Wanneer we enorm veel stress hebben, verzwakt het ook onze mentale processen. Als we onder stress staan, stijgen de cortisolspiegels en nemen de testosteronspiegels af bij zowel mannen als vrouwen. DHEA (een hormoon dat essentieel is voor de hersen- en immuunfunctie)  wordt ook onderdrukt onder grote stress. Je kunt je DHEA-niveaus laten testen en als deze laag zijn, kunt je het DHEA aanvullen, evenals 5HTP en dit zou de slaapkwaliteit moeten verbeteren en de hersenen moeten beschermen tegen overmatig cortisol, mentale helderheid en teruggekeerde energie.

 

Hypothyreoïdie (de schildklier maakt te weinig schildklierhormoon aan ) en hormonale veranderingen die gepaard gaan met PMS en de menopauze zijn sterke factoren die hersenmist bij vrouwen veroorzaken. Kinderen en volwassenen die verwondingen aan het hoofd en de nek hebben gehad, kunnen ook symptomen van hersenmist ervaren. Slechte voeding, hypoglykemie, metabole tekortkomingen en infecties spelen ook een belangrijke rol bij hersenmist. 

 

Calcium is essentieel voor de ontspanning van zenuwweefsel, terwijl magnesium erg belangrijk is voor de normale functie van de hersenen, het ruggenmerg en alle zenuwen. Onze gemiddelde dagelijkse inname van magnesium blijkt slechts de helft te zijn van de behoefte van volwassenen. Velen weten niet dat alcohol een hoog magnesiumverlies veroorzaakt, nervositeit als gevolg hiervan is een veel voorkomend symptoom onder sociale drinkers. Magnesium tekorten worden ook geproduceerd door maaltijden gemaakt van ; 'verrijkt' wit brood, macaroni, spaghetti, noedels, tapioca, suiker, honing en gehydrogeneerde vetten.  Dit kan slapeloosheid veroorzaken, omdat deze voedingsmiddelen een overbelasting van cortisol veroorzaken, waardoor we ons gespannen voelen en niet in staat zijn om slaap.

 

Het idee dat stress volledig psychologisch is, is wetenschappelijk niet juist en negeert de belangrijke rol van interne ontstekingen als oorzaak van onbalans in onze stresshormoonspiegels.
Het hormoon dat ons lichaam in tijden van stress afscheidt, is hetzelfde hormoon dat het gebruikt om ontstekingen op te lossen. Dit hormoon, cortisol genaamd, wordt uitgescheiden door onze bijnieren.
De ironie hiervan is dat het nemen van ontstekingsremmende medicijnen - je gemiddelde dagelijkse pijnstillers - ontsteking van het darmkanaal veroorzaakt door de enzymen te remmen die nodig zijn voor het darmkanaal om zichzelf aan te vullen en te herstellen, en uiteindelijk kan leiden tot chronische ontsteking.
Overmatig gebruik van antibiotica kan ook schade aan het darmkanaal veroorzaken, en het gemiddelde, onevenwichtige dieet van bewerkte voedingsmiddelen, fastfood, cafeïne en alcohol draagt ook bij aan darmontstekingen en systemische ontstekingen in ons lichaam." (Richard Weinstein, D.C.)

Wanneer is ontspannen ook echt ontspannen?
Sommigen mensen worden juist gespannen als ze proberen te ontspannen. Alleen al de gedachte aan loslaten maakt sommige mensen rusteloos, gespannen of van streek. Soms tot huilen toe.
Ben je echt zo vastbesloten om de controle te behouden, dat je niet in staat bent om te ontspannen?  Slapen is een natuurlijk proces en “proberen” zal geen positief effect hebben. Proberen zal waarschijnlijk slapeloosheid verergeren, want hoe harder je probeert en hoe minder succesvol je bent, hoe frustrerender de hele onderneming wordt.
Daar is een heel diepgaande reden voor!
Proberen is niet de manier waarop de natuur functioneert. De aarde probeert niet om de zon te draaien, en het zaadje probeert ook niet uit te groeien tot een jonge boom. De natuur functioneert moeiteloos en kiest steevast de weg van de minste weerstand.....
Dit is het principe van minimale actie en maximale efficiëntie, en dit is ook het is het principe dat we zouden moeten gebruiken als we in slaap willen vallen.

Fysieke symptomen waarvan bekend is dat ze de slaap verstoren.
Een groot gedeelte van de mensen met een auto-immuunziekte hebben eerder een hyperactieve dan een lage immuunfunctie.
Dit zou verklaren waarom velen verstopte neuzen hebben, meerdere allergieën en onvoorspelbare reacties op recepten en vrij verkrijgbare medicijnen, en symptomen die in de loop van de tijd snel veranderen.
Andere boosdoeners zijn; cafeïne, alcohol en medicijnen, evenals grillige uren, maar een snel sociaal leven of frequente wisselingen van baan. Sommige "slapelozen" zijn ook gewoon mensen die maar  vijf of zes uur slaap nodig hebben. Maar constante stress en piekeren zijn vaak  wel het grootste probleem!

 

Slapeloosheid kan worden veroorzaakt door lichamelijke aandoeningen zoals allergieën, bloedarmoede, apneu, lichaamspijn (bijv. chronische vermoeidheid, diabetes, artritis, spinale stenose, fibromyalgie, lupus, enz.), bruxisme (knarsende tanden), hoofdpijn, IBS, hypoglykemie, hyper /hypothyreoïdie, narcolepsie, rustelozebenensyndroom, menstruatiepijn enz…. Het gebruik van slaappillen kan sommige van deze aandoeningen zelfs verergeren, met name slaapapneu, een mogelijk levensbedreigende onderbreking van het slapen.
Van de vele slaapverstorende problemen is er een aandoening die bekend staat als obstructieve slaapapneu (OSA). Als je alleen slaapt of met iemand die goed slaapt, weet je misschien niet dat je het hebt, en moet je mogelijk een sessie in een slaap centrum hebben om te bepalen of je OSA hebt of niet.

 

Cortisol overbelasting
Er is een dagelijkse cyclische stijging en daling van de cortisolspiegels die onze waakzaamheid gedurende de dag en nacht bepalen. Cortisol is prikkelend; het wekt ons op en maakt ons wakker.
Het is aangetoond dat de bloedspiegels van cortisol binnen dertig minuten na het ontwaken met 50 tot 160 % stijgen; die de krachtige schok van opwinding produceert die nodig is om ons wakker te maken en ons 's ochtends in beweging te krijgen. Dan nemen de cortisolspiegels af naarmate de dag vordert en bereiken ze hun laagste punt in de avond, waardoor we kunnen rusten, ontspannen en slapen. Wanneer onze bloedsuikers onder normaal dalen (hypoglykemie), reageert het lichaam door het stressalarm af te laten gaan. Wanneer dit gebeurt, geeft de hypothalamus, in de hersenen, het zenuwstelsel een signaal om u snel suiker te sturen! Je sympathische zenuwstelsel gaat in een hogere versnelling. Cortisol wordt uitgescheiden door de bijnieren die zich bovenop de nieren bevinden. Wanneer cortisol piekt, brengt het je naar een hogere staat van bewustzijn, en wanneer het dat doet, terwijl je slaapt, zal het je dus wakker maken!

 

Is slapeloosheid emotioneel gebaseerd of kunnen er andere chemische of fysieke problemen in het lichaam zijn die uw slapeloosheid veroorzaken? Cortisol-onevenwichtigheden zijn in verband gebracht met obesitas, diabetes, depressie, hartaandoeningen, slapeloosheid, auto-immuunziekten zoals chronisch vermoeidheidssyndroom, schildklieraandoeningen, zweren, prikkelbare darmsyndroom en zelfs osteoporose. Cortisol veroorzaakt ook een reeks symptomen zoals duizeligheid, zwakte, vermoeidheid, mentale verwarring, prikkelbaarheid, nervositeit, slechte concentratie, spierpijn, hartkloppingen, zweten en nog veel meer.

 

Cortisol invloed op onze lever
Cortisol heeft wel een enorme impact op de lever, die een belangrijke rol speelt bij het reguleren van bloedsuikers en het verwijderen van giftige stoffen uit je bloedbaan. Als de lever niet optimaal kan functioneren, wordt hij moe en vermoeid. Het is niet alleen de voedingsbodem voor negatieve gedachten en gevoelens, het heeft ook een fysieke invloed op het bloed, het immuunsysteem en je vermogen om infecties te bestrijden.

Derde chakra
De lever is nauw verbonden met het 3e chakra, dat gericht is op kracht en eigen identiteit.
Door deze kwaliteiten te transformeren, zijn we in staat om er bovenuit te stijgen naar het hoogste niveau. Maar het kan net zo gemakkelijk zijn om een slachtoffer van deze energieën te worden als het moeilijk kan zijn om ze te transformeren. De lever weerspiegelt dan de woede en verwarring die we ervaren bij het proberen onszelf en ons doel te vinden.
In de  Traditionele Chinese Geneeskunde (TCM) kijkt men altijd naar de meridianen.  De levermeridiaan begint bij de grote teen en gaat omhoog langs het been, omcirkelt de geslachtsorganen en gaat de onderbuik binnen... het verbindt zich dan met de lever en galblaas, gaat omhoog in de longen, buigt rond de mond en vertakt zich vervolgens naar elk oog.


Als je constant wakker wordt tussen 1:00 en 3:00 uur, kan dit ook duiden op levertoxiciteit of een verstopte lever, omdat dit de uren zijn waarop de lever het meest actief is! Onze lever vertegenwoordigt ons diepere zelf en onze emoties.
Het is nauw betrokken bij familieaangelegenheden; onze gezondheid en het neemt deel aan elke strijd, vooral buitensporige. Wanneer het wordt aangetast, raakt ons hele lichaam overbelast en gevoelig.

Heb je last van schouderpijn?
De lever is verbonden, vooral met de rechterschouder via het zenuwstelsel..... trouwens ook verbonden met onze elleboog.
De lever staat bekend als de ontvanger van familieschuld en de zorgen van ons diepere zelf. Afhankelijk van onze genen en slechte eetgewoonten zal de lever specifieke houdingen en emotionele reacties veroorzaken. Het herbergt al onze herinneringen, emoties, valkuilen, overlijden van dierbaren, ziektes, enz. Het kan twijfel en onzekerheid over ons leven veroorzaken en ons meer naar het verleden dan naar de toekomst leunen. Het beïnvloedt ons gevoel van eigenwaarde en de grond waarop we staan.

 

Aangezien ik erg veel informatie heb gevonden, over dit onderwerp, splits ik dit blog in twee delen. Dus op 3 januari  2022 plaats ik deel 2!
Via deze weg wens ik iedereen een hele mooie en vooral vredige kerstdagen!
Mijn wens voor  2022  is dat dit een veel mooier beter en vooral rustiger jaar mag worden dan het afgelopen jaar!

 

Fijne feestdagen..Reconnective healing Bilthoven

«   »