Achilles problemen

Waar komt de naam Achilleshiel  vandaan?
Eerst toch even een klein stukje geschiedenis over de naam Achilles.
Achilles was de zoon van Peleus, een Griekse koning, en Thetis, een zeenimf of godin. Toen hij 9 jaar oud was, voorspelde een ziener dat Achilles heldhaftig zou sterven in de strijd tegen de Trojanen. Toen Thetis hiervan hoorde, vermomde ze hem als een meisje en stuurde hem naar het Egeïsche eiland Skyros. Een groot krijger worden was echter het lot van Achilles, en hij verliet al snel Skyros en voegde zich bij het Griekse leger.

Achilles zijn enige zwakte was zijn hiel.
Volgens de legende had zijn moeder hem meegenomen naar de rivier de Styx, die verondersteld werd onoverwinnelijkheid te bieden, en zijn lichaam in het water gedompeld. Omdat ze hem bij de hiel vasthield, werd zijn hiel niet overspoeld door het water van de magische rivier. Achilles zijn uiteindelijke ondergang was , toen een pijl hem trof in zijn enige zwakke gebied, zijn hiel dus, en de term Achilleshiel werd geboren uit het verhaal.
Een Achilleshiel is de enige zwakte ondanks de algehele kracht, die over het algemeen leidt tot iemands “ondergang”, en kan de vorm aannemen van fysieke zwakte of een andere vorm van mentale, logische, spirituele, morele of anderszins metafysische tekortkoming.
Een zwakke plek of teer punt noemt men nu dus nog steeds een achilleshiel of Achillespees.

Wat zijn de symptomen van Achilles tendinopathie?
Achilles tendinopathie (ook bekend als achilles tendinitis) is een aandoening die pijn veroorzaakt in de dikke pees die
de hielbeen verbindt met onze kuitspieren. Het is een relatief veel voorkomende verwonding en treft mensen van alle leeftijden, zowel atleten als niet-sporters.
Ongeveer 8% van de recreatieve hardlopers heeft last van deze blessure. Bij top hardlopers is er meer dan 50% risico dat ze eens in hun hardloopcarrière te maken krijgen met een achillespeesblessure. Mannen en vrouwen tussen de 30 en 60 jaar hebben het grootste risico op een achillespeesblessure.

Symptomen:
Gevoeligheid op de achillespees, het gebied kan erg gevoelig zijn om aan te raken. Bij sommige mensen is er een pijnlijke knobbel of zwelling in het gebied
Stijfheid in de pees bij het opstaan in de ochtend of na een langdurige rustperiode komt vaak voor. In veel gevallen wordt dit meestal minder na een paar minuten lopen
Variabele pijn sommige mensen melden alleen een milde pijn die afneemt bij inspanning.
Andere mensen kunnen zeer ernstige pijn ervaren die hun lopen zal beperken. De de pijn zou kunnen toenemen als men op de tenen gaat staan.

 

Wat is de oorzaak van Achilles tendinopathie?

De oorzaken van Achilles tendinopathie zijn vaak niet helemaal duidelijk, maar het is wel bekend dat het optreedt wanneer een pees zich niet kan aanpassen aan de belasting die erdoorheen wordt gebracht. Soms begint het na een blessure of belasting van het gebied en wordt het meestal veroorzaakt door overbelasting van de pees, bijvoorbeeld door plotseling je activiteitenniveau te verhogen.
Je loopt meer risico op het ontwikkelen van achilles tendinopathie als je diabetes, strakke en zwakke kuitspieren of stijve enkelgewrichten hebt.

Wat zijn jouw Achilleshiel emoties of zwakheden?
De Achilleshiel verwijst over het algemeen naar één enkele zwakte, een kwetsbare plek te midden van intense kracht of algemene standvastigheid. Deze ene eigenschap is de enige die kan leiden tot de “ondergang” van iemand.
Hoewel de Achilleshiel enigszins cliché is geworden in film
s en novels, vooral in de wereld van superheldenstrips, gelden de metaforische implicaties ervan in veel sociale situaties. Een achilleshiel is treffend gebruikt met betrekking tot oorlogen, politici, spirituele leiders en talloze andere historische figuren en gebeurtenissen.

Een Achilleshiel is de pees die je been met je voet verbindt en waaraan je je vermogen om te bewegen ontleent. Als je achilleshiel geblesseerd of gescheurd is, is het erg lastig om te functioneren zoals je voorheen deed zonder de pijn.. 
Alle emoties in onze Achillespees zullen je figuurlijk gezien een stevige duw (of de figuurlijke schop onder je kont) geven als je je er niet bewust van bent dat het er aan komt... Die momenten waarop je een sterke viscerale reactie* hebt op een gebeurtenis die niet logisch is, zijn meestal een aanwijzing dat een emotionele achilleshiel achter de schermen werkt.
*
De mens is een eenheid, een eenheid van alle lichamelijke structuren en processen die zich afspelen in het lijf.

Waarom, of wanneer, gebeurt dit meestal?
Heb je ooit wel eens van die dagen gehad waarop je het gevoel hebt dat een grote truck je heeft “aangereden” en je niet weet of je komt of gaat? Waar je niet kunt stoppen met huilen, je enorm overrompeld voelt of misschien wel in paniek raakte?
Dit is de grootste rode vlag die je maar kunt krijgen!
Het is de manier van je brein om je te vertellen dat je echt even op de rem moet trappen en dit moet uitzoeken voordat het erger wordt. Beslist niet gemakkelijk!!
Het beseffen wat er (net) in godsnaam is gebeurd, zal een groot verschil maken om je emoties te begrijpen en ze uiteindelijk ook te beheersen. Om dieper te kijken naar de betekenis van de Achilles, hoef je eigenlijk niet verder te zoeken dan je eigen kracht. Het is soms in onze grootste sterke punten waar we onze grootste zwakheden kunnen blootleggen. Wilskracht is bijvoorbeeld een ongelooflijke kracht, maar kan ook een verlammende aartsvijand zijn.

Veelvoorkomende emotionele Achilles problemen zijn o.a.:

* Angst voor het onbekende
* Onzekerheid
* Opgesloten voelen
* Genegeerd worden
* Je buitengesloten voelen
* Plotselinge bewegingen

Wortel, of basis, chakra
Je voeten zijn de basis van je leven en je lichaam. Met behulp van onze benen lopen we naar onze toekomst. Ook vertegenwoordigen onze voeten onze verbinding met Moeder Aarde.
Alle soorten voetpijn zijn het gevolg van te hard, te vaak en te snel duwen in alle opzichten: mentaal, emotioneel en fysiek.
Als je voeten pijn doen, ook de Achillespees, verlangt je ziel naar een ander fundament en een andere manier om de wereld in te gaan of juist niet. Kortom, voetpijn is het kenmerk van onze huidige haastige cultuur.
Bovendien, wanneer we vastzitten in een situatie of bang zijn voor de toekomst, kunnen we problemen krijgen met onze benen; dit is ons onderbewustzijn dat ons verhindert vooruit te gaan. Neem een besluit om dit probleem op te lossen en houd je er ook eraan. Zodra je houding verandert en je besluit vooruit gaan, zal het probleem met je voeten, vaak ook benen, vanzelf verdwijnen.

Onderstaand inzicht zal je kunnen helpen in tijden dat angsten je overweldigen.
De basis van de ruggengraat tot aan de voeten wordt bestuurd door het energiecentrum dat bekend staat als de wortelchakra.
De mantra van de wortelchakra is "Ik heb een plaats aan tafel", wat betekent dat je kan voldoen aan jouw basisbehoeften van voedsel en veiligheid.
De linkerkant van het lichaam gaat over het ontvangen van energie in het lichaam, terwijl de rechterkant energie uit het lichaam verplaatst.
Dit geeft aan dat je misschien moeite hebt om het universum (receptieve energie) te vertrouwen om in je basisbehoeften te voorzien.
Jij bent altijd de bewaker van jouw geest en van jouw lichaam. Jij bent en zal altijd de enige zijn om voor jouw eigen welzijn te zorgen.
We hebben soms de neiging om dingen pas te veranderen als we ons ongemakkelijk gaan voelen. Eigenlijk is er geen duidelijkere manier bedenken waarop onze geest onze aandacht zal trekken om ons voldoende tot de orde te roepen om een verandering teweeg te brengen!

 

Tips bij achillespeesontsteking

Een milde tot slopende pijn net boven de achterkant van de hiel, de pees, of mogelijk tot waar de kuitspieren een V op de achterkant van het been vormen, is een ontsteking van de achillespees, de dikke, touwachtige pees die de gastrocnemius- en soleus-spieren in het onderbeen verbindt met hun insertiepunten bij het hielbeen.
Dit is wat je kunt doen aan oefeningen bijeen achillespeesontsteking:

* Gebruik dynamische rust
    Met Achillesblessures is zwemmen over het algemeen prima en kan fietsen werken, maar alleen als het pijnvrij is. Hardlopen is een
    hel grote no-no en zal de blessure erger maken.

* IJs het

   Zo’n 4 tot 6 keer per dag gedurende 15 minuten gedurende 15 minuten ijs op het gebied aanbrengen, kan ontstekingen en zwellingen
   helpen verminderen. Arnicazalf, het meest bekend, helpt zwellingen tegen te gaan.  Koningskaars (Verbascum thapsus) zalf van of 
    smeerwortel werkt ook uitstekend om een zwelling te helpen verminderen. 

* Stretchen
   Rek niet uit als het pijn doet. Zodra je dit zonder pijn kunt doen, doe je de klassieke runner's stretch met je handen tegen een muur.

* Versterk het.
   Een pees als de achillespees begint pijn te doen door de belasting die erop staat. Als je de belastingskracht wilt verminderen, bouw dan de
  spieren op die van invloed zijn op die belasting, zodat mze de dupe ervan kunnen worden. Als je eenmaal pijnvrij bent, herstel je het
  onderlichaam.

* Begin bijvoorbeeld met excentrische calf raises: ga staan met je hielen aan een trede hangend, doe dit heel voorzichtig! Neem dus zo’n 10
   seconden de tijd om ze te laten zakken en til ze dan weer op met een normale snelheid. Voeg ook veel plyometrisch onderlichaamwerk
   toe, zoals squats, multidirectionele lunges en squat-stoten.

* Voorkom het
   De beste manier om achillespeesontsteking in de eerste plaats te voorkomen, is op de emoties te letten zoals hierboven beschreven zijn.
   Daarnaast is het goed om oefeningen te doen om lenige onderbenen op te bouwen. Een onderliggend gebrek aan flexibiliteit, vooral in je
   kuitspieren, kan Achillespeesblessures veroorzaken. De rekoefeningen en oefeningen hier zijn allemaal gericht op het onderbeen en
   kunnen aan elke training worden toegevoegd.


Houd je achillespees gezond met deze trainingstips!

* Let op je voetmechanica.
   Pronatie (wanneer de voet naar binnen rolt terwijl u loopt of rent) kan bijdragen aan Achillespeesblessures. Stabiliteitsschoenen en/of
  vrij verkrijgbare steunzolen kunnen het probleem helpen oplossen.
* Verkort je looppas. Als je dit doet terwijl u de cadans van uw voetstoot verhoogt, kan dit je helpen betere pasmechanica te genereren,
  omdat dan je voeten, schenen en knieën veel minder belast.

 

Reconnective healing kan je eigenlijk op elke vlak, mentaal als fysiek, ondersteunen.
 Elke klacht, of ziekte, heeft een emotie als bron. Stapelen emoties zich maar op en op, dan zal er een dag komen dat je een erg duidelijke signaal krijgt, klachten, dat je rustiger aan mag gaan doen!
Voor vragen of meer informatie over een Reconnective healing sessie, neem geheel vrijblijvend contact met me op.https://www.reconnectivehealingbilthoven.nl/contact


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.