Obstipatie 19 juli 2021

Obstipatie
Obstipatie wordt ook wel verstopping van de darmen!  Veel mensen hebben er wel eens last van, vooral ouderen, zwangere vrouwen en jonge kinderen. Maar denk bijvoorbeeld ook aan wanneer je op vakantie gaat, en je soms niet goed naar de wc kan.
Obstipatie kan verschillende oorzaken hebben: voeding, stress, onregelmatig leven, psychologische, fysieke of secundaire oorzaken door een ziekte en/of door medicijngebruik. Als je vaak last hebt van obstipatie is het niet verstandig om er niet te lang mee door te lopen.

Wat zijn de oorzaken van obstipatie?
Vrouwen hebben vaker last van obstipatie dan mannen. Ook bij kinderen in de peuter- en kleuterleeftijd komt obstipatie veel voor. Naarmate we ouder worden, treedt verstopping ook vaker op: 40% van de 65-plussers en meer dan 80% van de ouderen in verzorgingstehuizen heeft er last van.

Obstipatie heeft verschillende oorzaken, die medisch kunnen zijn (stofwisselingsziekten zoals diabetes of hypothyreoïdie, neurologische aandoeningen zoals de ziekte van Parkinson, ‘mechanische’ darmverstopping, zwangerschap etc.) of – wat vaker voorkomt – levensstijlgebonden ( bepaalde soorten voeding, te weinig drinken, een gebrek aan lichaamsbeweging, niet naar het toilet gaan wanneer men de behoefte voelt etc.).
Het komt ook voor dat er geen medische of lichamelijke oorzaak wordt gevonden van verstopping van de darmen.
Obstipatie kan zonder bijkomende medische onderzoeken behandeld worden als er geen alarmerende symptomen optreden.
Redenen voor verder onderzoek kunnen zijn: aanhoudende anale pijn of buikpijn, een afwisseling van obstipatie en
diaree, vermoeidheid, een gebrek aan eetlust, vermagering, bloed in de stoelgang of de urine.

Emoties en je darmen (mind-body bewustzijn)
Constipatie is een onbewuste weigering om los te laten...
Wanneer iets of iemand in ons leven opduikt, ons van het goede spoor brengt en onze gedachten in beslag neemt, is wat er werkelijk gebeurt, dat ons lichaam een onverteerde emotie probeert te verwerken. Emotionele constipatie treedt op wanneer u uw gevoelens vermijdt en vasthoudt , in plaats van verwerkt.
Stress kan je darmen van streek maken en je spieren doen spannen. Dat kan de constipatie verergeren. En je hersenen zijn zeer alert in tijden van stress, dus je bent je meer bewust van buikklachten. Dit kan ook veroorzaakt worden door een gevoel van controle verlies of angst voor het onbekende.
Alles wat chronische stress veroorzaakt, inclusief CIC (chronic idiopatic constipation), kunnen onze emoties en welzijn beïnvloeden.
Dat kan zelfs ook je relaties onder druk zetten!

Misschien is het je wel eens opgevallen dat mensen bijna alles doen behalve hun emoties voelen en tonen?
Ze willen nog liever het grootste deel van hun aandacht besteden aan het uitzoeken van de gevoelens en emoties van iemand anders dan de eigen gevoelens en emoties.
De uitdaging is dat wanneer je aandacht ergens anders heen gaat, je lichaam geen andere keuze heeft dan de emoties die naar boven proberen te komen, tegen te houden en, in sommige gevallen, te binden. Dit veroorzaakt een opgeblazen gevoel en ontsteking in zowel uw lichaam als uw geest.


Wat geef jij jezelf te eten?

De meesten van ons hebben niet geleerd om onszelf goed te voeden. We leerden over eten via advertenties, onze families en onze vrienden. We aten wat handig was. Zeer waarschijnlijk is ons nooit geleerd hoe ons lichaam werkt en wat het echt nodig heeft om zich kalm en evenwichtig te voelen.
Een van de belangrijkste dingen waar je je bewust van kunt zijn, als het gaat om de gedachten die je denkt en het voedsel dat je eet, is dat dit is wat je jezelf voedt.

Als je gefocust bent op gedachten waardoor je je slecht voelt en voedsel dat je lichaam niet voedt, ontzeg je jezelf liefde en voed je jezelf met de ellende. Je verdient het om jezelf liefde te geven en de ellende los te laten.
Ellende is namelijk nooit de weg naar een goede gezondheid of geluk.
Darmbewegingen zijn een teken van een goede gezondheid of van een slechte gezondheid, dus zorg goed voor jezelf, zodat je echt de leiding kunt nemen over jou eigen welzijn. Gezondheid is je goddelijke recht!

Experts denken ook dat serotonine, een chemische stof die je lichaam aanmaakt, een rol speelt bij de beweging van je darmen en je humeur beïnvloedt.

 

De metafysische betekenis van obstipatie, volgens Louise Hay (https://nl.wikipedia.org/wiki/Louise_Hay)

Toen haar werd gevraagd om de metafysische betekenis van ontlasting te delen, zei ze het volgende:

“Darmen en onze ontlasting zijn een indicatie van hoe we ons leven leiden. Ons hele leven bestaat uit : het leven opnemen, opnemen wat goed voor ons is, en loslaten en dus loslaten wat we niet langer nodig hebben.

Wanneer inname, assimilatie en eliminatie allemaal in de (goddelijke) juiste volgorde in ons lichaam zijn, voel jij je meestal heel goed. Bij de fase eliminatie, spoelen we door en het is onderweg naar buiten, om nooit meer terug te keren! Dit is de manier van de natuur.
Ik ken echt niemand die het riool in probeert te gaan om daar hun ontlasting weer op te gaan halen.

Konden we al onze levenservaringen maar op dezelfde manier behandelen. Inname, assimilatie, eliminatie en..... flush!
Hoe vaak graven we niet in het afval van ons verleden, proberen we een situatie terug te brengen zodat we het opnieuw kunnen bekijken. Door het steeds opnieuw te bekijken - ons nog dus meer zorgen maken - en een andere oplossing proberen te zoeken, wanneer het voorval niet eens meer in ons leven aanwezig is ?”

Hier onder vind je 14 tips voor het verbeteren van hoe we het leven verteren
Een goede spijsvertering begint met hoe je het leven verteert. Als je bang bent voor het leven of het niet vertrouwt, heb je de neiging om je te concentreren op dingen die deze overtuiging versterken. Onthoud dat het maar een gedachte is en een gedachte kan worden veranderd!
Hieronder vind je  een overzicht met tips die je kunt volgen om aardig voor jezelf te zijn, meer van jezelf te houden en je veilig te leren voelen. Kies één ding uit de onderstaande lijst waar je je goed bij voelt en oefen het elke dag. Niet alles zal je aanspreken, dat hoeft dus ook niet.

1) Voed je jezelf met goede gedachten?
Werk eventueel met positieve affirmaties.

2) Houd van je mooie lichaam!
Niet altijd makkelijk ;-)

 

3) Wanneer was de laatste keer dat je een knuffel hebt gehad?
In deze bizarre situatie  waar we nu in zitten,(/2020/ 2021), komt dit heel vaak (te vaak)  erg weinig voor ..

Knuffel je zelf dan eens. Sla je armen om je eigen schouders. Of neem een mooi , of lekker zacht, kussen, als dat voor jou beter werkt dan je zelf een knuffel geven.
Veel mensen hebben op dit moment huidhonger... (Huidhonger manifesteert zich niet per se rechtstreeks aan je huid, wel in je gemoed. Als je wordt aangeraakt, voel je letterlijk: ik besta. Als je niét wordt aangeraakt, kan het lijken alsof je er niet meer toe doet en kun je je neerslachtig gaan voelen )
Voel je hart opwellen met liefde voor dit lichaam dat je van plaats naar plaats brengt. Het houdt van je en moet zich gewaardeerd voelen of het heeft de neiging ziek te worden.

4) Vertel je lichaam hoeveel je ervan houdt
Als je in de spiegel kijkt, als je overdag rondloopt, tijdens het sporten of wanneer je maar aan je lichaam denkt. Vertel je lichaam hoe dankbaar je bent voor hoe het je ondersteunt, hoe sterk je benen zijn terwijl ze je van plaats naar plaats dragen. Kies iets om te waarderen en vertel je lichaam hoeveel je ervan houdt.

 

5) Eet bewust en stop met multitasken
Zet de tv uit en blijf uit de buurt van je telefoon en computer als je gaat eten.
Ga op een rustige plek zitten en concentreer je alleen op je eten en de zintuiglijke ervaring die je hebt. Geef liefde aan het eten en je lichaam terwijl je eet. Echt genieten van je eten!
Als je gestrest bent, neem dan de tijd om diep te ademen en te ontspannen voordat je gaat eten, zodat je lichaam kalmeert en je voedsel kan verteren.

 

6) Zorg voor mooie herinneringen die je vaak kunt zien
Vul je omgeving met dingen die je verbinden met het gevoel van liefde. Schrijf affirmaties en plak ze op je computer, op de koelkast, op je badkamerspiegel of in je auto. Bewaar souvenirs waar je van houdt op plaatsen waar je eraan herinnerd wilt worden aardig voor jezelf te zijn.

 

7) Ga van lijden naar eenvoud
In plaats van de hardere aanpak te kiezen, vraag jezelf af hoe je het jezelf gemakkelijker kunt maken. Maak er een spel van om erachter te komen hoe je dingen eenvoudig en gemakkelijk kunt houden. Onthoud dat je niet hoeft te lijden. Dit klinkt misschien hard, maar je kiest daar toch echt zelf voor!

 

8) Kies je entertainment verstandig
Kies ervoor om je niet meer bezig te houden met media die gewelddadig zijn of negatieve gedachten versterken. Zet het nieuws uit, lees geen vrouwenmagazines die altijd maar focussen op gewicht en perfectie, en kies films en tv-programma's die je een opgewekt gevoel geven.

 

9) Voed jezelf zo veel mogelijk met liefde in plaats van ellende
Vraag de hele dag door wat je jezelf voedt. Als je merkt dat je jezelf ellende voedt, ga dan over op het voeden van jezelf met liefde met voedzaam voedsel en positieve, liefdevolle gedachten.

 

10) Evalueer je relaties eens...
Breng meer tijd door met vrienden die je ondersteunen bij het aanbrengen van liefdevolle veranderingen in je leven, en breng minder tijd door met vrienden die je nieuwe gewoonten niet steunen.

 

11) Oefen vertrouwen in het leven om voor je te zorgen
Als je ergens bang voor bent, herhaal dan: Alles is (komt) goed. Alles werkt voor mijn hoogste goed. Uit deze situatie zal alleen het goede komen. Ik ben veilig. Zeg dit zo vaak als nodig is om je comfortabeler en veiliger te voelen.

12) Laat het los. Nog zo’n lastige...
Houd er rekening mee dat jij alleen voor jezelf verantwoordelijk bent.
Sommige mensen nemen de verantwoordelijkheid voor de stress, gezondheidsproblemen en verstoorde emoties die hun partner, kinderen, familie, vrienden, klanten, collega's en iedereen om wie ze geven, ervaren.
Als je de stress en spanningen van anderen opneemt, kan dit een negatief effect hebben op je eigen stressniveaus en gezondheid. Jij neemt in wezen de verantwoordelijkheid voor hun stress.
Oefen om van ze te houden zoals ze zijn, in plaats van hun stress en lasten op je te nemen. Sta jezelf toe de energetische stress los te laten en vertrouw erop dat de energie van liefde de meest helende van allemaal is.

13) Vraag het leven om hulp
Als je je gestrest of overstuur voelt, merk dan op of je pushed om iets te bereiken. Ga van duwen naar toestaan. Vraag het leven om je te helpen het te laten gebeuren, en vertrouw u erop dat het toch gemakkelijker is dan we vaak denken..

14) Houd bijvoorbeeld een dagelijks dankbaarheidsdagboek bij
Aangezien datgene waar je je op focust zich uitbreidt, (de wet van de aantrekkingskracht) schrijf je alle prachtige , leuke of mooie dingen op die in je dag zijn gebeurd, evenals de dingen waar je dankbaar voor bent. Als je niet wil schrijven, ga dan gewoon in gedachte deze dingen na. Onthoud dat je ook dankbaar kunt zijn voor ogenschijnlijk kleine dingen, zoals een spinnende kat, een kwispelende hond, de glimlach van een kind of gewoon iemand op straat, schone lakens, de gezonde maaltijd die je hebt gehad, een goed boek, de zon die vandaag weer scheen enzovoort.
Je mag
zelf kiezen waar je je op focust, dankbaarheid is nl. een zeer helende emotie die zo goed is voor je lichaam en geest!
Als je deze activiteiten elke dag in je gewoontes verandert, kun je al het bewijs vastleggen dat het leven van je houdt, wat kan helpen twijfel weg te nemen en je kan helpen om volledig van het leven te geven en te ontvangen.
Als je weet dat het leven van je houdt, weet je lichaam dat! 
Alles is energie!

 

Natuurlijke manieren om de stoelgang te ondersteunen
Mocht je dus regelmatig last hebben van obstipatie is het heel verstandig om naar je voeding
en emoties te kijken.
Iedereen, dag in dag uit, maar vertellen dat je je ongemakkelijk, gefrustreerd en gestrest voelt, is niet helemaal de juiste aanpak. Waarmee ik niet beweer dat je er nooit over mag praten. dat is weer het andere uiterste. 
Gelukkig hoef je niet echt
altijd maar over je emoties te praten om ze te verwerken.
Er zijn gelukkig diverse manieren om met deze emoties om te gaan en er zijn ook voldoende natuurlijke kruiden om je ondersteuning te geven als het met de emotionele kant nog niet erg wil lukken.
Alles wat natuurlijk is, is naar mijn mening, meestal beter dan laxeermiddelen die mogelijk stoffen bevatten die niet uit de natuur komen.  Het duurt waarschijnlijk iets langer, voor je resultaat ziet, maar je lichaam zal je er wel dankbaar voor zijn.

In onderstaande link staat een overzicht welke kruiden je als thee kunt gebruiken om de stoelgang te ondersteunen.

https://gezonderleven.com/ontdek-de-7-beste-laxerende-kruiden/

Maar lijnzaad, of lijnzaad olie kunne ook een goede ondersteuning bieden

https://www.avogel.be/nl/advies/spijsvertering/lijnzaad-vlotte-stoelgang.php

Omgaan en verwerken van emoties, is echt niet altijd even makkelijk. Sommige mensen hebben veel baat bij mindfulness, andere hebben weer affiniteit met mediteren of Yoga. Wandelen of fietsen in de natuur is ook heel stress verlagend.
Ik heb een link gevonden met 8 mindfulness oefeningen voor beginners

https://www.ikwoonleefzorg.nl/hulp-en-zorg/8-mindfulnessoefeningen-voor-beginners

 

Muziek 
Het is ook bewezen dat luisteren naar muziek,  heel ontspannend werkt.
Kies muziek die jij prettig en ontspanne
n werkt voor jou. Dit zal voor iedereen weer een andere muziek stijl kunnen zijn.
Een boek lezen, een mooie (natuur) film bekijken, het maakt eigenlijk niet uit,
zolang jij er maar bij kan ontspannen is het prima!

 

Op 24 mei 2021 heb ik ook een blog over prikkelbaar darm syndroom geschreven. PDS is een reeks symptomen die de dikke darm aantasten. De symptomen hiervoor zijn onder meer diarree en obstipatie, buikkrampen, opgeblazen gevoel, gasvorming en de bijbehorende vermoeidheid.
Mocht je dus twijfelen of je last van obstipatie hebt of toch prikkelbaar darm syndroom, lees dan het onderstaande blog hierover

https://www.reconnectivehealingbilthoven.nl/blog/674224_prikkelbare-darm-syndroom-pds-24-mei-2021

Werken alle bovengenoemde tips helaas niet, of onvoldoende, kun je altijd nog een Reconnective Healing sessie overwegen
Dit werkt eigenlijk bij iedereen prima om je te helpen meer , of helemaal, te ontspannen. Afhankelijk van hoeveel stress die hebt, zou èèn enkele sessie mogelijk al genoeg kunnen zijn, zodat dat je het van af daar weer zelf kunt oppakken. Dit laatste is altijd de insteek van Reconnective healing. Jou op weg helpen, zodat je het vrij snel weer zelf kan!

 

Voor meer informatie over Reconnective Healing sessies, neem gerust vrijblijvend contact met me op.

 

Bron:

https://www.darmgezondheid.nl/darmklachten/darmaandoeningen/obstipatie/
https://www.webmd.com/digestive-disorders/chronic-constipation-ease-stress

https://www.louisehay.com/types-of-poop-improving-how-you-digest-life/


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.