Slaapapneu

Slaapapneu
Wat is slaapapneu precies?
Zo’n 140.000 mensen hebben last van slaapapneu. Er zijn twee soorten slaapapneu.
Obstructieve slaapapneu (OSA), die wordt veroorzaakt door het ontspannen en samenvouwen van het zachte weefsel achter in de keel dat de luchtstroom naar de longen blokkeert.
Centrale slaapapneu (CSA), die wordt veroorzaakt doordat de hersenen onregelmatige berichten sturen naar de spieren die de ademhaling regelen.

Bij slaapapneu wordt de slaap een hele korte periode (enkele seconden) onderbroken, door een gebrek aan lucht. De luchtwegen sluiten zich gedeeltelijk of volledig, waardoor er geen zuurstof naar de longen gaat. Na een paar seconden wordt je wakker, al ben jij je daar vaak niet van bewust. Het is meestal de partner die het opmerkt, aangezien het start met veel snurken, waarna iemand dan even naar adem moet happen.  Sterke risicofactoren voor slaapapneu zijn overgewicht & hoge bloeddruk.
Alles is altijd met elkaar verbonden. Wanneer je te veel eet, overbelast jij je hart, waardoor de bloeddruk te veel belast zal worden, waardoor de bovenste luchtwegen weer zwakker worden terwijl je slaapt..

 

Wat zijn de fysieke tekenen van slaapapneu?
Slaapapneu is een potentieel ernstige slaapstoornis met de volgende symptomen:
* Herhaaldelijk stoppen en starten van de ademhaling .
* 's Nachts luid snurken en hijgende, snuivende of stikkende geluiden maken.
* Moe voelen in de ochtend.
Obstructieve slaapapneu is de meest voorkomende vorm!

 

Slaapapneu bij vrouwen wordt veel te weinig gediagnosticeerd. 
Wanneer mensen aan slaapapneu denken, dan denken ze eigenlijk meestal aan een snurkende oudere of een man van middelbare leeftijd. Dit stereotype beeld vertelt echter slechts een klein deel van het verhaal.
Ook jonge mensen lijden aan deze aandoening.
Bovendien komt het zowel bij mannen als bij vrouwen voor. In tegenstelling tot het volksgeloof is het niet zo dat iedereen met deze aandoening snurkt. Dit kan het dus erg lastig maken om het te diagnosticeren.

Onderzoeken tonen aan dat 30% van de bevolking tussen de leeftijd van 25 en 70 jaar aan deze stoornis lijdt.
Deskundigen zeggen dat mannen acht keer vaker de diagnose slaapapneu krijgen dan vrouwen, dit dus omdat het bij vrouwen minder vaak word gediagnosticeerd!

 

Slaapapneu bij vrouwen is aanzienlijk anders dan slaapapneu bij mannen.
Hoe komt deze slaapstoornissen bij vrouwen tot uiting?

* Vrouwen snurken meestal niet zo luid als mannen
*
Over het algemeen maken ze niet de harde geluiden die mannen maken terwijl ze snurken
* De apneu-episodes duren vaak minder lang
*
Dat betekent dat de kans klein is dat de vrouw of haar partner het opmerkt
* De symptomen van slaapapneu bij vrouwen zijn dus vaak subtieler. Ironisch genoeg zijn de gevolgen echter meestal ernstiger

 

De risicofactoren van slaapapneu bij vrouwen

* Obesitas, metabool syndroom, overgewicht, insulineresistentie, een zittend leven, enz.
* Hypertensie.
* Zwangerschap. De reden is dat tijdens de zwangerschap de baarmoeder groeit. Dat betekent dat de baarmoeder

  het middenrif verhoogt. Daardoor verandert de manier waarop de longen werken lichtjes.
* Ouder worden. Slaapapneu komt vaak voor bij vrouwen tussen de leeftijd van 55 en 70 jaar. Doorgaans valt het ook
   samen met de post-menopauze.
* Mensen met PCOS (polycysteus-ovariumsyndroom) lopen ook een enigszins groter risico om slaapapneu te ontwikkelen.

De Spaanse Vereniging voor Pulmonologie en Thoraxchirurgie heeft in 2014 een onderzoek uitgevoerd. De resultaten toonden het verband aan tussen slaapapneu en beroertes bij jonge vrouwen.

Welke emoties veroorzaken slaapapneu?
De emotionele oorzaken op een rijtje:

* Wanneer slaapstoornissen zoals slaapapneu beginnen, is er een onbewuste zoektocht naar een
  uitgang van omstandigheden, relaties of de toekomst.
* Bij slaapapneu is er een sterke behoefte om de regie over je leven te nemen, en dat gaat zelfs door
  tijdens je slaap. Deze behoefte omzeilt dus het natuurlijke slaapritme.
* Plaats jij jezelf in te strakke, rigide denkpatronen en structuren (regels of gedragsnormen)
* Slaapapneu weerspiegelt een (diep) wantrouwen jegens het gezin dat zijn oorsprong vindt in de
   kindertijd. Door de disfunctionele familie heb je het gevoel dat je altijd ‘de touwtjes in handen moet nemen’.
* Slaapapneu kan ook worden toegeschreven aan teleurstelling, bitterheid, onvergevingsgezindheid en
   wrok over het feit dat je overwerkt bent. Er kan een schuldgevoel zijn over het willen uiten van deze  gevoelens,
   maar bent terughoudend hierin, zodat je in feite jezelf verstikt.
* De slaapapneu kan voortkomen uit voorouderlijk en in utero trauma (emotioneel trauma ontstaan in de baarmoeder).
* Oude uitdagingen kunnen aan de oppervlakte komen en je bied mogelijk weerstand aan het loslaten van woede en wrok.
* Niet alleen laat je liefde niet door je leven stromen, je kunt ook het ontvangen van liefde vermijden uit angst dat het
  gepaard zal gaan met verplichtingen en voorwaarden.
* Er kan angst zijn om meer verplichtingen en verantwoordelijkheden op je te nemen, die je al van jongs af aan hebt gehad.
* Je vertrouwt misschien niet op jouw vermogen, om om te gaan met de huidige omstandigheden, die hoogst waarschijnlijk
   oude en onaangename jeugdherinneringen oproepen.
* Je voelt je onveilig in je huidige positie.
* Onderdrukte emoties worden actiever en moeten worden opgelost. Dit kan te maken hebben met een  vechtinstinct dat nu
  mag worden opgelost en hersteld.
* Je beneemt jezelf , aan de hand van de adem, de mogelijkheid om vrij en spontaan te leven.

Onderzoekers hebben ook ontdekt dat slaapapneu verband kan houden met 'emotioneel trauma', zoals  een bijna-doodervaringen.
Een van de meest voorkomende ervaringen is bijna-verdrinking.
Studies hebben aangetoond dat mensen met een posttraumatische stressstoornis (PTSS) zeer vatbaar zijn voor slaapapneu of oppervlakkige ademhaling. Het verband tussen slaapstoornissen en PTSS wordt voornamelijk toegeschreven aan nachtmerries of flashbacks tijdens de REM-slaap.

Tekenen en symptomen van slaapapneu:

* Je bent overdag erg slaperig, maar je weet niet waarom
* Je snurkt en hebt pauzes in je ademhaling tijdens het slapen
* Je hebt een hoge bloeddruk
* Je hapt of verslikt je tijdens de slaap
* Je bent erg moe (je bent oververmoeid)
* Je bent depressief
* Je kunt je niet concentreren
* Je hebt ochtendhoofdpijn
* Je hebt geheugenproblemen/geheugenverlies
* Voor mannen: Je hebt last van impotentie (moeite met het behouden van een erectie)

Is er een natuurlijke remedie voor slaapapneu?
Zoals alles in het leven creëren we ook hier zelf onze negatieve levenservaringen, fysiek en emotioneel, als gevolg van onze onopgeloste emotionele uitdagingen. We mogen gewoonweg niet negeren wat ons emotioneel dwars zit. Deze emoties hebben echt een bevredigende oplossing nodig. Wanneer we onze emotionele behoeften proberen te negeren, nemen ze wortel in het lichaam en manifesteren ze zich fysiek., in dit geval als slaapapneu. Door de metafysische of spirituele oorzaak van slaapapneu aan te pakken en dit veilig los te laten, is het niet langer nodig om het te ervaren.

 

Voeding speelt ook een rol in het genezingsproces.
Onze (energie) systemen raken na verloop van tijd verstopt met rommel en kunnen, eens in de zoveel tijd, een reiniging gebruiken.
Wat we wel en niet in ons lichaam stoppen, eten en drinken, heeft veel te maken met het vermogen van onze lichaamscellen om zichzelf te regenereren. Een goede voedingsdeskundige kan ondersteuning bieden om het beste dieet en voedingsplan voor jouw specifieke lichaam te vinden. Door goed voor je lichaam en geest te zorgen is dit dus een hele mooie daad van liefde voor jezelf.
Op energetisch gebied kan een integrale  massage of energie healing een helpende hand bieden.

 

Oplossingen voor slaapapneu
* Corrigeer je voeding. Het ligt eigenlijk voor de hand. Stop met het eten van voedsel dat genetisch

gemodificeerd is, besproeid met gif en gevoed met ongezond voedsel, om het dieren sneller te laten groeien.

* Zegen je verleden en laat het gaan. Als je oefent om in het heden te leven en van je verleden leert terwijl je het
loslaat,  zul je sterke verbeteringen ervaren in meer dan alleen je slaappatroon.
* Spreek je behoeften uit
* Zorg voor veiligheid, zekerheid, comfort, orde, consistentie en een gezonde controle over je eigen leven.

Wanneer je de spirituele, mentale en emotionele breuken in je persoonlijkheid herstelt, zal je fysieke gezondheid automatisch volgen.
Je lichaam is gemaakt om zichzelf regelmatig te herstellen. Wist je trouwens dat jouw longen zich elke zes weken herstellen en vervangen en dat je elke zeven jaar eigenlijk een heel nieuw lichaam hebt gecreëerd?

 

Onthoud deze drie dingen:
Je moet je cellen de voeding geven die ze nodig hebben om die cellen gezond te houden en te laten repliceren.
Laat vanaf vandaag het verleden nu eens los en stop met het (over) belasten van je cellen.
En tot slot, herinner jezelf eraan dat het tijd is om je opnieuw te verbinden en vrede te brengen in je verleden en in de vreugde van vandaag.
Soms kun je een helpende hand gebruiken en Reconnective Healing kan je hierbij heel goed ondersteunen. Dit gebeurd op mentaal en fysiek gebied. De energie weet exact wat jij nodig hebt en gaat daar mee aan de slag om dit weer terug in balans te brengen

 

Bron:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/07/02/slaapapneu-federaal-kenniscentrum-voor-de-gezondheidszorg/

https://energetic-wisdom.co.uk/spiritual-cause-of-sleep-apnea/

https://www.facebook.com/louiselhay/posts/dear-louisewhat-are-your-thoughts-about-sleep-apnea-thank-you-dear-onesleep-apne/10152022640934750/

https://emotionalhealingservices.com/sleep-apnea-and-trapped-emotions/

https://ezinearticles.com/?Whats-REALLY-Behind-Your-Sleep-Apnea?&id=9780864

https://verkenjegeest.com/slaapapneu-bij-vrouwen-symptomen-en-gevolgen/
De Sleutel tot Zelf-Bevrijding ( Christiane Beerlandt)


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

anita Pieterman
een maand geleden

digeridoo spelen en zingen maken ook dat de spieren in het ademhalingsgebied versterkt worden. dit kan voor een aanzienlijke verbetering zorgen.