Waar slaan we stress op in ons lichaam?

Jouw lichaam verteld het je ! 
Ons lichaam is vele malen slimmer dan we ons realiseren, helaas luisteren we niet meer voldoende naar deze signalen.
Ik wil toch nog eens de aandacht vestigen dat we in heel veel gevallen ons niet, of onvoldoende realiseren, zijn hoe we ons zelf ziek kunnen maken. Gelukkig worden we ons hiervan wel steeds meer bewust! Er worden veel te veel medicijnen uitgeschreven en dat is absoluut niet nodig. Zullen we helemaal zonder kunnen, misschien niet, maar wel degelijk veel en veel minder!

Een stijve nek of slechte rug, betekent dus echt meer dan veel mensen denken...
Ons lichaam
heeft een dataopslag systeem en creëert in de loop van ons leven, een soort van mappen systeem van elke ervaring die we ooit hebben gehad.  En elke keer als er een  ervaring/emotie voorbij komt, zal het dit in de daarvoor bestemde map plaatsen. Komt een specifieke ervaring vaak voorbij, komt er een dag dat die map vol zit...dan komt er dus een klacht.
Als we ons meer bewust worden, en ook we ook die brug slaan tussen lichaam en geest, kunnen we het verband tussen opgeslagen en onverwerkte emoties en de fysieke aandoeningen, die we naar aanleiding van deze onverwerkte oplopen, beter begrijpen.
We kunnen jaren en zelfs
decennia doorgaan zonder te beseffen dat we emoties hebben opgeslagen of waar ze vandaan komen. Meestal onbewust, houden we geblokkeerde energie vast, en die zullen zich gaan manifesteren in pijn. 
Die wel bekende emmer, of data map, is dan echt vol! Gevolg, het systeem crasht 

Sociale conditionering begint al in onze vroege levensjaren en wordt gedurende de rest van ons leven versterkt door onze ouders, vrienden, leraren, familieleden en de samenleving. Veel van de spierspanning die we ontwikkelen is het resultaat van onuitgesproken sociale overtuigingen die we hebben geleerd, vaak als een manier om “aanvaardbaar” of aardig te zijn.
Wanneer we handelen zonder bewustzijn, draaien we op de automatische piloot en is het bijna alsof we computers zijn die worden geprogrammeerd volgens sociale conditionering.

Vaak proberen we ongewenste gevoelens zoals irritatie, angst, verdriet, uit ons bewustzijn te duwen. We associëren dergelijke gevoelens met , onzekerheid, misschien wel hopeloosheid of machteloosheid. In een poging om ze uit te wissen, doen we er veel aan om dit te ontkennen of te onderdrukken.
We verdrijven deze gevoelens dus zo veel mogelijk uit ons bewustzijn en ontkennen helaas te vaak onze emoties. Dus in plaats van deze ongewenste gevoelens te erkennen, te verwerken en los te laten, kroppen we telkens ze op.
We mogen al onze gevoelens accepteren zonder kritiek of censuur; het is niet verstandig om ook maar enig deel van onze ervaring te  verloochenen, ontkennen of te onderdrukken. Als we dit wel doen is dit een duidelijk teken dat we onze gevoelens ontkennen, en we onszelf hierdoor in een voortdurende staat van intern conflict houden. Hoe meer je afstand neemt van je gevoelens, hoe machtelozer en uit contact je met jouw ware zelf zal komen.

Waar gaan deze ongewenste gevoelens heen?
Wist je al dat er een aantal primaire delen van het lichaam zijn die doorgaans spanning vasthouden?
Als mens hebben allemaal een
soort van voorkeur voor plaatsen in ons lichaam waar we onze pijn, zorgen en angsten het gemakkelijkst worden uitgedrukt in spierspanning. De vier belangrijkste gebieden in het lichaam die het meest kunnen worden beïnvloed door emotionele krachten zijn ons bekkenbodem, middenrif, de kaak en schouders.

Velen van jullie hebben vast wel eens, ergens in je leven, spanning in je nek en/of schouders ervaren. Misschien spanningendus pijnlijk gevoel, in je lage rug…. Dit komt voornamelijk door opgeslagen emoties.
Als we het op
een energetische manier bekijken, zullen plezierige ervaringen er doorgaans voor zorgen dat we ons ontspannen voelen, en zullen ons energie geven. Omgekeerd zullen onaangename ervaringen er doorgaans voor zorgen dat we ons moe en gespannen voelen en in het ergste geval mogelijk zelfs depressief worden.
We mo
gen dus leren erkennen dat deze stress of spierspanning die we vasthouden, in o.a. deze vier primaire gebieden, voornamelijk onbewust zijnIn plaats van alleen het symptoom aan te pakken, mogen we ons veel meer concentreren op wat de oorzaak is!
Er zijn diverse manieren om te voorkomen dat je met deze energieën blijft rond lopen. Meditatie, mindfulness, yoga, journaling, massage, energetische healing. Praten met een vriend(in) en in sommige gevallen met een professional.
Welke manier voor jou het beste is, is soms even zoeken, maar luister altijd naar je gevoel. Het meest belangrijke is dat de energetische blokkade zal worden opgeheven!

Mysterieuze pijntjes en kwalen
Jarenlang heeft een aantal mensen, onderzoek gedaan waar mensen hun ongewenste emoties opslaan. Zeker niet alle lichamelijke pijnen of ziekten zijn psychosomatisch. Het bleek dat door de lichamelijke reacties van mensen op stress te bestuderen, er terugkerende patronen naar voren kwamen.

Gezonde versus ongezonde repressie

Angst is de drijvende kracht achter repressie (onderdrukken) en is vaak geworteld in je verleden. Repressie is soms nodig, vooral als jij je overweldigd voelt of een trauma ervaart. Maar een te grote afhankelijkheid van repressie voedt psychosomatische symptomen en zelfdestructieve patronen.

Hieronder heb ik een overzichtje  gemaakt (11 stuks) met een hele korte omschrijving van vrij vaak voorkomende klachten.
Voor de meer uitgebreide omschrijvingen, verwijs ik je toch naar mijn blogs.
https://www.reconnectivehealingbilthoven.nl/blog
Je kunt ook nog steeds mijn gratis E-boekje met 50 korte omschrijvingen aanvragen.
https://www.reconnectivehealingbilthoven.nl/gratis-e-boekje
Op mijn blogpagina heb ik  een overzicht gemaakt welke onderwerpen ik al beschreven heb.
https://www.reconnectivehealingbilthoven.nl/blog/inhoudsopgave

Houd er rekening mee dat psychosomatische reacties niet netjes zijn georganiseerd; sommige overlappen, sommige convergeren. Het hangt allemaal af van je karakter en interpersoonlijke stijl.
De onderstaande lijst ,
en het E-boekje, kunnen het beste worden gebruikt als een algemene inleiding en bewustwording, van psychosomatische symptomen, en hopelijk ook al een eerste stap naar zelfheling.

1. Onderrug, bekkenbodem: woede
Als je op je frustraties zit, is de onderrug een veel voorkomende plek om onderdrukte woede op te slaan. Ons bekkenbodem is van cruciaal belang voor onze emotionele en energetische gezondheid.
Bekkenbodemproblemen komen vaak voor, zoals heuppijn, lage rugpijn en soms zelfs kniepijn.
Deze klacht kan betekenen dat er een onderliggend probleem is.

2. Maag en darmen: angst
Als je bang bent, heb je de neiging om je maag en darmen te spannen. Uitspraken als: "Dit ligt erg zwaar op de maag", Ergens mee in de maag zitten” zijn meestal lichamelijke reacties op conflicten. Hoe meer je angsten ontkent of onderdrukt, hoe meer fysieke reacties je waarschijnlijk zult vertonen.
3. Hart en borst: pijn
Als een reeks medische onderzoeken geen fysieke oorzaak symptomen kunnen vinden Heeft iemand je, mentaal pijn gedaan, verlaten, overleden, bedrogen, gebroken hart enz.
4. Hoofdpijn: Controle verlies
Als je een grote of kleine controle freak bent, staat je een echte uitdaging te wachten. Hoe vastberaden je ook bent, een nadruk op controle zal uiteindelijk leiden tot een barstende hoofdpijn
en op termijn mogelijk een burn-out.

5. Nek-/schouderspanning: lasten en verantwoordelijkheden
Het dragen van te veel verantwoordelijkheden is een pijn in de nek. Of je draagt een veel te zware last op je schouders. Als je last hebt van nek- en schouderspanning, is de kans groot dat je overbelast bent.
6. Vermoeidheid: wrok
Wrok belast je hele lichaam en berokkent je meer schade dan de mensen die je iets kwalijk neemt. Anderen de schuld geven, het slachtoffer spelen, de gebeurtenissen herbeleven, dit zijn de lege calorieën van zelfexpressie. Wrok zorgt ervoor dat je niet in het moment leeft en de voordelen ervaart van het aanwezig zijn.
7. Gevoelloosheid: trauma
Wanneer we overweldigd worden door een , of meerdere, gebeurtenis(sen), hebben we de neiging onze gevoelens te verdoven. Dit is de manier van onze psyche om afstand te nemen van overweldigende pijn of gevaar. Traumatische gebeurtenissen zijn niet altijd levensbedreigend, ze kunnen het gevolg zijn van een beleving met echt of ingebeeld gevaar of een geschiedenis van verwaarlozing of kindermishandeling. Vechten, vluchten of bevriezen.

8. Ademhalingsmoeilijkheden (Diafragma) angst
Ademhalingsmoeilijkheden, een paniekaanval waardoor je naar adem hapt, een verstikkend gevoel bij angst. Dit kan ontstaan omdat je vermijdt om te huilen, rouw vermijdt vanwege hartverscheurende gebeurtenissen, en in plaats daarvan het telkens maar onderdrukken van dat verdriet. Dus als maar doorgaan en focussen op iets anders.

Tranen beperken lijkt veel op het inhouden van je adem. Het is dan geworden adembenemend!
9. Stem- en keelproblemen: onderdrukking
Onderdrukte mensen mogen geen stem hebben. Als je opgroeide in een benauwende atmosfeer, was het gevaarlijk om je mening te uiten of je behoeften te uiten. Je draagt vaak ook een harde innerlijke criticus met je mee. Als gevolg hiervan heb je als volwassene de neiging om gevoelens achter te houden, niet uit te spreken.

10. Slapeloosheid: verlies van zelf
Wanneer je door levensveranderende gebeurtenissen gaat, goed of negatief, hebben wij mensen de neiging om de slaap te verliezen. Dit kan gebeuren in tijden van stress of tijden van grote persoonlijke groei. Slapeloosheid wordt meestal geassocieerd met de angst voor het onbekende, en/ of veel zorgen hebben.

11. Kaak: spanningen
Veel mensen hebben de neiging om hun kaken op elkaar te klemmen of met hun tanden te knarsen, of dat nu overdag of 's nachts (tanden knarsen) is. Dit is een onbewust gedrag dat aangeeft dat het zenuwstelsel in overlevingsmodus is.

Als je beter voor je gevoelens zorgt, zorg je ook beter voor jezelf en de mensen van wie je houdt.
Neem eens wat vaker de tijd om na te denken over , en ook te voelen, hoe je met jouw gevoelens omgaat en wat psychosomatische pijn je probeert te vertellen, want dat doen het echt!.
Je zult je niet alleen gelukkiger en meer ontspannen voelen, maar diverse onderzoeken tonen aan dat je zelfs langer leeft.
Mocht je een van de 11 bovenstaande klachten, of andere klachten, herkend, geeft dit duidelijk aan dat er zich een energie blokkade in jouw lichaam bevind. Een aspirientje lost het probleem niet op, het onderdrukt het alleen. Er zijn diverse manieren die je kunnen ondersteunen om dit te verhelpen, energie heling is daar een van.

Bron:
https://www.psychologytoday.com/us/blog/when-kids-call-the-shots/201807/where-do-you-store-stress-in-your-body-top-10-secret-areas
https://themovementparadigm.com/3-areas-in-your-body-you-hold-your-stress/

https://thejoyfulapproach.com/mapping-how-emotions-get-stored-in-the-body/


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Herma Dekker
3 maanden geleden

Ik heb het met veel plezier gelezen , herken er zelfs een paar 😊 het klopt zo als jij het zegt.
Ga het delen de inzichten met familie .
Dank je wel 💞